Volcom on amerikkalainen rullalautailu-, surffaus- ja lumilautailutuotteisiin erikoistunut tuotemerkki ja yritys. Urheilu- ja katumuodin lisäksi Volcom tukee taidetta, ympäristöä ja pitää yllä suurta yhteisöä, joka tunnetaan nimellä Volcomunity. DefShop sai Volcom –tuotemerkin osaksi  valikoimaansa kesällä 2015.

Lautailumatka, joka muutti kaiken

Volcom –merkin takana seisoo kaksi perustajaa, joiden spontaani idea omasta vaate-alan yrityksestä onnistui kehittymään menestyväksi ja kautta maailman tunnetuksi brändiksi. Amerikkalaiset ystävykset Richard Wooly Woolcott ja Tucker T-Dawg Hall olivat suuntaamassa perinteiselle lumilautailureissulleen Yhdysvaltojen Tahoeen vuonna 1991. Matkaa suunnitellessaan kaverukset eivät osanneet aavistaakaan, että kyseinen reissu tulisi muuttamaan heidän molempien elämät lopullisesti. Tucker oli juuri ennen reissua lomautettu töistä, jonka puolesta rentouttava loma lumilautailun parissa tuli enemmän kuin tarpeeseen. Talviset maisemat, tuoreen puuterilumen tuntu laudan alla ja kiirettömät päivät loivat ystävyksiin uutta inspiraatiota ja energiaa. Ystävät päättivät pidentää lumilautailureissuaan, jolloin myös Wooly päätti irtisanoutua nykyisestä työstään. Ensimmäisen kahden viikon aikana ystäville syntyi idea omasta vaate-alan yrityksestä, joka tyyliltään tarjoaisia muotia heidän kolmelle suosikkilajille; lumilautailulle, skeittaukselle ja surfaukselle.

Volcom muoti

Kuva: Volcom

Luovuus ja tahto insipiraation lähteinä

Lähtökohdat vaate-alan yrityksen pyörittämiseen olivat hyvin pienet. Woolyn isä sijoitti yritykseen 5000 dollaria, jolla liiketoiminta saatiin käyntiin. Nimeksi keksittiin Volcom ja sen jälkeen syntyi idea logosta, jossa komeilee timantti. Logo tunnetaan nimellä Volcom Stone. Ajankohta uuden liiketoiminnan pyörittämiseen ei ollut otollisin. Yhdysvaltojen talous kärsi laskusuhdanteesta, joka heijastui kaikkiin yhteiskunnan osa-alueisiin. Volcomille nuoriso, etenkin nuorista lähtevä luovuus ja innovatiivuus olivat tärkeitä perusarvoja, joita yritys halusi tukea. Volcom lanseerasi tunnuslauseekseen Youth against Establishment (vapaasti käännettynä nuoriso laitostumista vastaan).

Video: Volcom via YouTube

Volcomin kaksi ensimmäistä vuotta eivät keskittyneet voiton takomiseen. Yrittäjäystävykset matkustivat ja vaatebisnestä pyöritettiin Woolyn makuuhuoneesta käsin. Ensimmäisenä myyntivuonna yritys keskittyi lähinnä t-paitojen myyntiin ja liiketulos yhteensä oli 2600 dollaria. Vuoteen 1995 mennessä toiminta oli kasvanut ja vaatebisneksen oheen tuli oma levy-yhtiö, Volcom Entertainment. Oma levy-yhtiö ja sponsorointisopimukset tunnettujen rullalautailijoiden, surffareiden ja skeittareiden kanssa toivat merkittävää lisänäkyvyyttä, joka myös siivitti myyntejä ja tuotevalikoiman kasvua. Volcom alkoi herättää kiinnostusta myös kansainvälisillä markkinoilla ja loppu onkin historiaa.

Volcom pukeutuminen

Kuva: Volcom

Volcom tänään ja huomenna

Hyvin vaatimattomasta alusta huolimatta, Volcom onnistui nousemaan maailman kärkeen vaatemerkkinä, joka tarjoaa muotia skeittaus-, lumilautailu- ja surffausgenrejen piirissä. Tällä hetkellä Volcomilla on maakohtaisia sijainteja yli 38 eri maassa ja lähes 600 työntekijää. Mittavat voitot takonut yritys listaantui pörssiin vuonna 2005. Suuri menestys on mahdollistanut Volcomin myös tukemaan arvoja, joita se on vaalinut alusta asti. Luovuus, rohkeus ja ennakkoluulottomuus näkyvät brändin toiminnassa tänäänkin. Volcom on tuottanut nuorien lupausten elokuvia sekä keskittynyt viime vuosien ajan entistäkin enemmän oman yhteisön, Volcomunityn kehittämiseen, joka koostuu taiteilijoista ja urheilijoista. Volcom järjestää paljon erilaisia tapahtumia taiteen ja urheilun parissa, joissa ympäristöystävällisyys pyritään nostamaan keskeisenä teemana. Tulevaisuus näyttää Volcomille sen kaikilla osa-alueilla valoisana. Laadukkaan ja kestävän muodin lisäksi brändi haluaa lisätä yhteisöllisyyttä yli rajojen muun muassa Volcomunityn ja erilaisten tapahtumien avulla.

Volcom

Kuva: Volcom