Urheilumuodin maailmassa ei ole mikään salaisuus, etteivät alan suurimmat pelaajat, adidas ja Nike, ole varsinaisesti hyvissä väleissä. Näiden kahden megabrändin välistä yhteistyötä leimaavat jatkuvat, kymmenien miljoonien dollarin arvoiset oikeustaistelut sekä puolelta toiselle loikkaavat huippusuunnittelijat. Sanonta “huipulla tulee” pitää todellakin paikkaansa kun nämä titaanit ottavat toisistaan mittaa. Kun koko urheiluvaatealan arvo senkun kasvaa kasvamistaan – esimerkiksi pelkästään tennaribisneksen yhteenlasketuksi markkina-arvoksi on arvioitu jopa 55 miljardia dollaria – ei ole mikään ihme, että tunteet kuumenevat.

Me päätimme DefShopilla pistää päämme tähän ampiaispesään ja selvittää kumpi näistä kahdesta on todellinen urheilumuodin keisari. Mitä itse luulet, onko se Nike vai adidas?

Syntylegenda?

adidas

Liekö mikään ihme, että adidas on kahnasilla pahimman kilpailijansa kanssa, kun brändin oma syntyhistoria on draamaa pullollansa? Euroopan suurimman urheiluvaatevalmistajan perustivat hauskasti nimetyt veljekset Adolf ja Rudolf Dassler jo vuonna 1949. Näkemykset eivät kuitenkaan menneet aivan niin hyvin yhteen kuin nimien perusteella soisi odottaa, ja lopulta Rudolf päätti ottaa hatkat ja perustaa oman yrityksensä – jotain bisnesvaistoa lienee suvussa kulkenut, sillä tästä protestista kasvoi myöskin maailman tunnetuimpiin brändeihin kuuluva Puma. Toki adidasinkaan historia ei ole yhtä voittokulkua. 1980-luvulla meni aika lailla heikommin, ja vuonna 1989 koko touhu siirtyi ranskalaisen  Bernard Tapidin omistukseen, joka syvensi ahdinkoa entisestään siirtämällä koko tuotannon Aasiaan. Kelkka kääntyi oikeastaan vasta 90-luvun lopussa, kun Madonna alkoi promota adidasia, ja viime vuosina tennarien tuotantoa on tuotu robottiautomatiikan rohkaisemana takaisin Eurooppaan. Samalla “addusta” on EU:n viidenneksi suosituin brändi (edelle menevät vielä esimerkiksi Lego ja Apple), jonka voittokululle ei näy loppua.

Nike

Alun perin nimellä Blue Ribbon Sports tunnetun Niken perusti amerikkalainen Philip Knight vuonna 1964. Vuotta myöhemmin voittoa tahkottiin jo yli 20 000 Yhdysvaltain dollaria ja agressiivisen markkinoinnin seurauksena voi kreikkalaisen voiton jumalattaren mukaan nimetty brändi tänä päivänä ylpeillä myyvänsä yli puolet kotimarkkinansa Yhdysvaltojen urheilujalkineista. Mainoslause Just Do It tuli mukaan 1980-luvun lopulla ja menestyksestä päätellen ei siitä ole aikomustakaan luopua. Tehtaita on Niken mukaan tätä nykyä ympäri maailman yli 40 maassa, ja yhteensä ne työllistävät yli miljoona ihmistä.

Mitä nyt hypetetään?

adidas

Tänä vuonna on hypetetty jo ainakin amsterdamilaisen suunnittelijan, Daniëlle Catharin, kanssa luotua mallistoa. Tämän kapselimalliston isoihin kontrasteihin ja persoonallisiin leikkauksiin nojaavien luomusten muusana on kuulemamme mukaan ollut kukas muu kuin Kendall Jenner itse. Yleisellä tasolla adidas tekee paljon yhteistyötä muusikkojen ja perinteisten muotitalojen kanssa. Esimerkiksi moniosaaja Pharrel Williams on suunnitellut adidasille kokonaisia tennarimallistoja, lisäksi aina muistetaan mainita yhteistyöt Stella McCartneyn ja Chanelin kanssa. Näillä eväillä ei ole ihmekään että syntyy hypeä – mikä on tietysti yhteistyöprojektien tarkoituskin.

Nike 

Nike luottaa adidasta enemmän perinteisen sponsoroinnin voimaan. Oli kyse sitten jalkapallosta, nyrkkeilystä, pikajuoksusta tai kriketistä, Nikellä tuntuu olevan valta pukea kaikki kuumimmat urheilutähdet. Promootiotempauksista mainittakoon tämän vuoden amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl, jossa julkistettiin sen oman Jordan-malliston ja paluuta popmusiikin huipulle tekevän Justin Timberlaken yhteistyöprojekti. Lopputulos oli, että malliston tähti, Jordan Air JTH -tennarimalli, myytiin tunneissa loppuun. Kilpakumppaninsa tapaan myös Nike tekee paljon yhteistyötä muiden brändien kanssa. Lähiaikoina tällaisesta yhteistyöstä syntyi esimerkiksi Levis x Air Jordan 4. Kuten tästä listasta jo näkyy, Nike lypsää ysäritrendien suosiosta kaiken irti launchaamalla Jordan-malleja kuin sieniä sateella. Eikä siinä mitään, hyvännäköiset kengäthän ne ovat – mutta pidemmänpäälle tällainen varman päälle pelaaminen voi saada tennarifanit kyllästymään.

Ja voittaja on…?

Tällaisen leikkimielisenkään kilpailun voittajaa ei ole mitenkään helppoa määritellä. Kieltämättä, adidasin syntyhistoria on kaiken draaman myötä mielenkiintoisempi kuin Niken, ja lisämaustetta antaa sen sinnittely yhden maailmansodan ja usean talouskriisin runtelemalla Euroopan maaperällä niinkin pitkään kuin se onnistui. Toisaalta silkka vauhti, jolla Nike nousi maailman suosituimmaksi urheiluvaatevalmistajaksi herättää sinänsä arvostusta. Sitten taas adidasilla on uusissa malleissa ja yhteistyökampanjoissa ehkä enemmän riskinottoa, mikä tietysti sataa brändin laariin… Lista on loputon. Ehkä voittajan julistamisen sijaan voimme onnitella molempia ja kiittää samalla hyvästä työstä. Olisi urheilu (ja elämä) nyt aika paljon tylsemmän näköistä ilman näitä kahta kilpaveikkosta.

Kumman sinä julistaisit voittajaksi?