Viime viikko oli Berliinissä täynnä kansainvälistä kevätmuotia kaksi kertaa vuodessa järjestettävien Berliinin muotiviikkojen puolesta. DefShop oli myös paikan päällä tutustumassa saapuviin trendeihin ja nauttimassa kansainvälisten muotipiirien kuhinasta. 

Berlin Fashion Week – Euroopan muotitapahtumien kärkeä

Berliinin muotiviikot ovat nuoresta iästä huolimattaan jo nousseet yhdeksi Euroopan keskeisimmäksi muotialan tapahtumaksi. Ensimmäiset Berliinin muotiviikot järjestettiin heinäkuussa 2007, jonka jälkeen tapahtumasta tuli kaksi kertaa vuodessa järjestettävä muotitapahtuma, joka koostuu useista eri messuista, muotinäytöksistä, konferenssista sekä muista oheistapahtumista. Berliinin muotiviikot järjestetään tammikuussa ja heinäkuussa. Tammikuun muotiviikoilla nähdään seuraavan vuoden kevätmuotitrendejä ja heinäkuussa pääosassa puolestaan on syksy- sekä talvimuoti.

SEEK

Messujen tärkeys muotiviikoilla

Muotiviikkojen yhteydessä järjestettävät messut ovat etenkin muotipiirien B2B-puolella ehdottoman tärkeässä roolissa. Messujen avulla muotibrändit luovat uusia asiakaskontakteja, pitävät yllä vanhoja asiakassuhteita, tapaavat muita toimialan edustajia sekä tietysti lisäävät brändinsä tunnettavuutta. Muotimessuilla DefShopin ostopuolesta vastaavat henkilöt tapaavat jo valikoimastamme löytyvien brändien edustajia sekä tietysti etsivät uusia, potentiaalisia tuotemerkkejä verkkokauppaamme. DefShopin omista brändeistä vastaavat henkilöt puolestaan avasivat muotiviikkojen yhteyteen oman showroomin, jonne kutsuttiin asiakkaita, mahdollisia ostajia sekä jälleenmyyjäverkostojen edustajia. DefShopin markkinoinnista vastuussa olevat henkilöt käyvät messuilla tapaamassa verkkokaupasta löytyvien brändien edustajia, hankkien tietoa tulevista trendeistä ja teemoista, joita voidaan markkinoinnissa korostaa. Viime viikon vierailulistalta löytyvät seuraavat messut:

Bright

Bright Tradeshow keskittyy streetwear- ja skatewear -muotiin. Urbaanius ja rentous ovat tärkeitä suuntauksia näillä messulla esiintyville brändeille. Bright -messuilta löytyi monta DefShopille tuttua brändiä, kuten esimerkiksi Converse, DC Shoes, Mi-Pac, Vans ja Brixton. Oli hienoa nähdä myös tuttu suomalainen Makia -brändi edustamassa Bright -messuilla. Toivottavasti tulevaisuudessa Makian tuotteita löytyisi myös DefShopin valikoimasta.

Thanks to @247dist! See you soon 🤗 @aslimowitsch @thomasmartini

A photo posted by Bright Tradeshow XXIV (@brighttradeshow) on

SEEK

SEEK tarjoaa ajanhermolla olevia nykymuodin brändejä sekä tekee tilaa myös uusille, vielä tuntemattomille tuotemerkeille. Koko messualueelta löytyi tänäkin vuonna yli 200 brändiä. Vaatteiden ja kenkien lisäksi SEEK:ssä nähtiin paljon kiinnostavia asustevalmistajia, niin korujen kuin laukkujen suhteen. DefShop puolestaan pääsi tapaamaan messuilla muun muassa Alpha Industries-, Reebok– ja Dr. Martens -merkkejä, jotka kaikki ovat jo vuosien ajan kuuluneet DefShopin verkkokaupan valikoimaan.

…of course it is! 📷 @nicolasthomaskoenig

A photo posted by SEEK Exhibitions (@seek_berlin) on

PREMIUM

PREMIUM on kooltaan monta hallia käsittävät messutapahtuma, joka tarjoaa korkealaatuisia ja eksklusiivisia brändejä. Messuilla oli tänä vuonna yhteensä yli 1000 brändiä, jotka esittelivät yhteensä 1800 mallistoa. Messualue oli jo ulkoa katsottuna vaikuttavan näköinen, eikä aika valitettavasti riittänyt kiertämään läpi kaikkia halleja. PREMIUM -messujen yhteydessä järjestetään myös #Fashiontech -konferenssi, jossa tänä vuonna käsiteltiin muotimarkkinointia uusissa digimarkkinoinnin kanavissa sekä kehittyvän teknologian merkitystä vaatteiden valmistuksessa.

Berliinin muotiviikot tekivät tänäkin vuonna vaikutuksen monipuolisella, innovatiivisella ja yllätyksellisellä tarjonnallaan. Jäämme innolla odottamaan, mitä heinäkuun kattaus tulee pitämään sisällään.