DefShop on yksi Euroopan suurimpia streetwear –muodin verkkokauppoja, joka nousi huipulle hyvin vaatimattomista lähtökohdista. DefShopin perustaja Alexander Büchler aloitti unelmansa toteuttamisen Berliinissä vuonna 2006 ja monien mutkien jälkeen onnistui tekemään DefShopista yhden Euroopan menestyneimmistä katumuodin verkkokaupoista. Nyt on aika avata DefShopin tarina ja kertoa mitä yritys tänä päivänä edustaa.

Hip hop –musiikki vei muodin luokse

Berliiniläinen Alexander Alex Büchler varttui hip hopin parissa. Hip hop ei ollut hänelle vain musiikkityyli – se oli elämäntapa. Amerikkalaiset kulttiräppärit kuten Wu-Tang Clan, Dr. Dre ja legendaarinen 2Pac tekivät nuoreen Alexiin vaikutuksen. Alex halusi viestiä intohimoaan hip hop –musiikkia kohtaan pukeutumisensa kautta. Tyylin kulmakiviin kuuluivat löysät baggy-farkut, suuret t-paidat, snapback cap –lippikset ja näyttävät ketjut. Alex oli aina ihaillut muotia ja piti sitä merkittävänä tapana viestiä omaa elämänasennetta.

Unelmani oli vaikuttaa muihin pukeutumisen kautta. Hip hopin suhteen en rakastanut vain musiikkia, sillä varhaisessa vaiheessa innostus genren muotiin tempaisi vahvasti mukaansa. Minulle oli tärkeää, että vaatteiden avulla pystyi ilmaisemaan juuri itseään. Silloin ajatus oman vaateliikkeen perustamisesta heräsi ja päätin, että vien intohimoni muotiin niin pitkälle kuin mahdollista.

Alex DefShop

Alex (oik.) ja amerikkalainen muotisuunnittelija Karl Kani

Uskallus lähteä omia rajoja pidemmälle, intohimo sekä perheeltä saatu tuki auttoivat Alexia avaamaan ensimmäisen oman vaateliikkeen Berliinissä vuonna 2006. Moni menestystarina on alkanut vaikeuksien kautta ja tämän opin myös Alex sai kokea hyvin varhaisessa vaiheessa. Hip hop –muodin kivijalkakauppa ei houkutellut tarpeeksi kävijöitä ja myyntiä ei syntynyt. Vaateliike jouduttiin sulkemaan vain muutaman kuukauden jälkeen ja Alex pakkasi unelmansa takaisin laatikoihin. Vielä tässä vaiheessa hän ei osannut aavistaa, että vaateliikkeen kaatuminen olisi jonkin suuremman alku.

Vaikeuksien kautta voittoon

Ensimmäisen vaateliikkeen kaatuminen heti muutama kuukausi avajaisten jälkeen oli isku vasten kasvoja:

En voinut uskoa tapahtunutta ja vielä vähiten olin valmis hyväksymään oman haaveeni kaatumisen. Tiesin, että löytäisin toisen vaihtoehdon, vaikka sen toteumiseen tarvittaisiin enemmän aikaa.

Vailla sen suurempaa tietämystä sähköisestä kaupankäynnistä, Alexander päätti kokeilla vaatteiden myyntiä verkossa. Vain muutama viikko vaateliikkeen sulkeutumisen jälkeen Alexander aloitti hip hop –muodin myymisen nettihuutokauppa Ebayn välityksellä. Hän hankki suuren erän vaatteita, jotka varastoitiin hänen perheensä kellariin ja mistä käsin hän lähetti tuotteita kiinnostuneille asiakkaille. Perheen tuki ja usko ovat olleet Alexanderille mittava voimavara. Koko perhe auttoi häntä tuotteiden postittamisessa ja puhalti yhteen hiileen, aivan kuten DefShopissa tänäkin päivänä tehdään. Hyvin pian tuotteiden myynti verkossa alkoi tuottaa tulosta, sillä Alexander oli yksi harvoista hip hop- ja streetwear –muodin tarjoajista Saksassa. Kysyntä kasvoi tavalla, josta Alexander ei osannut haaveilla ja pian oman itsenäisen verkkokaupan perustaminen oli järkevin vaihtoehto.

DefShopin ensiaskeleet

Alexander päätti hankkia ensimmäiset omat liiketilat suurine varastoineen, sillä tuoreen verkkokaupan pyörittäminen vanhempien kellarista käsin alkoi tuntua mahdottomalta. Vuosi oli 2007 ja yrityksen toimipiste perustettiin Pohjois-Berliiniin. Siirtyminen vanhempien kellarista tuottoisan verkkokaupan pyörittämiseen olisi varmasti ollut monille jo unelmien täyttymys, mutta Alexander koki ettei ollut vielä vienyt unelmaansa loppuun asti.

Defshop toimipiste

DefShopin toimipiste Berliinissä

Tehokkuudesta ja nopeasta kasvusta huolimatta tiesin, että pelkkä verkkokaupan laajentuminen ei riitä minulle. Sisälläni vallitseva luova puoli oli aina haaveillut omasta vaatemerkistä. Hip hop oli merkittävä osa upeaa nuoruuttani ja halusin antaa jotain takaisin. Päätin alkaa luomaan omaa hip hop –vaatemallistoa.

DefShopin ensimmäinen oma brändi näki päivänvalon vuonna 2008, kun Alexander lanseerasi merkin yhdessä ystäviensä ja design –tiiminsä kanssa. Brändi tunnetaan nimellä Dangerous DNGRS, joka on saanut inspiraation Busta Rhymesin hittisinglestä.

Dangerous DNGRS omien brändien suunnannäyttäjänä

Tällä hetkellä DefShopista löytyy monien tunnettujen brändien lisäksi neljä omaa brändiä, jotka ovat syntyneet Alexanderin ja verkkokaupan omien vaatesuunnittelijoiden toimesta. Dangerous DNGRS, Just Rhyse, Clang ja Bangastic tarjoavat juuri sellaista katumuotia, josta Alexander oli haaveillut.

Vaatteissa täytyi näkyä minun intohimoni hip hop –kulttuuria kohtaan. Istuimme suunnittelijoiden kanssa alas ja aloimme tehdä ensimmäisiä luonnoksia. Hupparit ja baggyhousut katseet vangitsevilla väreillä ja kuvioilla olivat meidän ensimmäisiä luomuksia Dangerous DNGRS -tuotemerkille. Graafiset linjat, rohkeat väriyhdistelmät ja persoonalliset kuosit ovat keskeisessä osassa brändin mallistoja. Tällä hetkellä liikumme kohti persoonallisempia leikkauksia ja uniikimpia materiaaliyhdistelmiä.

Dangerous DNGRS –brändin lanseeramisen jälkeen DefShop on tuonut markkinoille kolme muuta brändiä, jotka tarjoavat katumuotia ennakkoluulottomalla ja kokeilevalla tavalla.

DefShop – katumuodin lähettiläs

DefShopin murroskausi koitti vuoden 2009-2010 välisenä aikana, jolloin menestystä ja tunnettavuutta siivitti yhteistyö Saksan MTV:n kanssa. Taidokas tapa hyödyntää eri kanavia verkossa toi näkyvyyttä sekä paljon uusia kävijöitä verkkokauppaan. DefShop aloitti myös kansainvälistymisen ja tällä hetkellä tuottoisat markkinat löytyvät muun muassa muista saksankielisistä maista, Hollannista, Ranskasta ja Espanjasta. Pohjoismaista Suomi on tällä hetkellä kaikista voittoisin markkina-alue, mutta laajentuminen muihin Pohjoismaihin nähdään hyvin optimistisena. Verkkokaupan 25 000 eri tuotteen valikoima, joka pitää sisällään 250 eri tuotemerkkiä tarjoaa muotia myös hip hop –genren ulkopuolelle. Tänä päivänä DefShop on monipuolinen katumuodin verkkokauppa, joka tarjoaa tyyliä arkeen ja juhlaan.

DNGRS

DefShopin toimipiste sijaitsee edelleen Berliinissä työllistäen noin 160 työntekijää muun muassa  myynnin, oston, muotisuunnittelun, markkinoinnin, kehityksen, asiakaspalvelun ja logistiikan parissa. Suuresta kasvusta huolimatta DefShop edustaa yrityksenä edelleen sitä, mistä sen juuret ovat lähtöisin. Työyhteisön perhehenkisyys, rohkeus mennä rajoja pidemmälle ja intohimo heijastuvat yrityksen kaikkiin toimintoihin.